lørdag den 19. april 2014

Dåbskage


Min venindes lille datter skulle døbes, så de spurgte om jeg ville lave kagen til dåbsfesten, og selvfølgelig ville jeg det. De ville gerne have chokoladebunde med hindbærmousse og jeg foreslog så at lave både hindbær og skovbær så der ville være lidt mere smag.
Den blev overtrukket og pyntet med fondant. 
Den skulle være til 24 personer









Chokoladebunde: (Jeg lavede dem om aftenen 2 dage inden den skulle afleveres. Bundene kan også fryses ned)
8 store æg
330 g sukker
240 g hvedemel
60 g kakaopulver
2 tsk vanillesukker
120 g smeltet, afkølet smør
5 tsk bagepulver

- Tænd ovnen på 190 C. 
Gør en 24 og en 21 cm rund springform klar. Jeg kommer altid bagepapir i bunden af springforme, og klipper til. 
- Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Sukkeret skal være opløst og æggemassen næsten helt hvid.
- Melet sigtes sammen med vanilie og evt. andre tørre ingredienser. Det vendes i á 3 omgange. Smørret vendes i med sidste omgang mel.
- Fordel dejen i bageformen og bag den straks i ovnen. Den bages ca 25-35 minutter, men tjek den lige efter de 25, og åbn ikke lågen inden der mindst er gået 20 minutter, da kagen kan falde sammen. 
- Lad den køle af i formen og tag den så ud og lad den køle Helt af. 
- Brug en lang skarp brødkniv eller tråd til at dele kagen i 3 bunde. 
Det er nemmest, hvis kagen har ligget i køleskabet i et par timer. 

Hindbærmousse:
½ liter fløde
En pose frosne hindbær, jordbær eller andet
Lidt sukker, efter smag
Lidt vaniljesukker efter smag
3 blade husblas

- Fløden piskes til flødeskum. 
- Hindbærrene kommer jeg sukker og lidt vaniljesukker på og koger op (når man laver mousse med frosne bær er det altid en god ide at give dem et hurtigt opkog for at mindske risikoen for bakterier). Mos dem lidt med en ske. 
Imens det står og småkoder lidt lægges husblas til udblødning i koldt vand i ca 5 minutter. 
- Den udblødte husblas kommes i en kasserolle og derefter piskes det i den varme hindbær pure. 
- Lad den køle godt og vend den i den stiftpiskede flødeskum og så på køl i et par timer og derefter i kagen.

Jeg lavede også en skovbærmousse, på samme måde. Der kom jeg dog lidt lilla pastafarve i for at give den en flot lilla farve

Og så skal kagen samles..

Den nederste bund lægges på det fad kagen skal serveres på og der smøres et godt lag mousse på, den næste bund lægges lige på og trykkes lidt på plads, det overskydende mousse fjernes og moussen glattes ud med en spatel. 
Inden jeg kom den første af de små bunde på smurte jeg en smule smørcreme under den for at få den til at sidde bedre fast. 
Den lægges på der hvor man vil have den til at være, jeg lagde den midt på kagen. 
Der smøres et godt lag mousse mere på og den sidste bund lægges på og trykkes lidt på plads og igen fjerner man det overskydende mousse og glatter den ud. 
Kagen sættes nu på køl i 4-5 timer så den lige kan sætte sig.

Man tager lidt smørcreme ad gangen og smører det ud, indtil kagen er helt dækket og ser glat ud. Herefter stilles den på køl igen imens man laver pynten. Jeg brugte en smørcreme fra Wilton, da jeg synes den smager rigtig dejlig og ikke er for smøragtig. 
Når kagen kommes ud igen skal den pyntes, man ruller fondanten ud i den størrelse der passer til ens kage og skære den til når den er lagt over, glat den og til den har en flot overflade. 
Pynt kan "limes" på med vand eller spiseligt lim, jeg brugte vand, da det var forholdsvis småt pynt jeg brugte.
Bamsen er en kopi af den de bruge på deres invitationer. 

Sådan så kagen ud indeni.  


2 kommentarer:

  1. Tak for en herlig opskrift :-). Du skriver "den lægges på hvor man vil have den. Jeg lagde den midt på kagen". Jeg lagde den midt på Henning Dyremose, hvilket ikke var en succes! Så vil derfor godt anbefale alle andre brugere at "lægge den" et eller andet sted på kagen. Hvis "den" placeres udenfor kagen kan det let give problemer. God bagelyst til alle :-).

    SvarSlet